Statut

Statut Publicznej Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kędzierzynie-Koźlu

 STATUT

Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Kędzierzynie – Koźlu

 

 Rozdział I       INFORMACJE OGÓLNE

  

§ 1.

 

1. Nazwa placówki: Publiczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna

     w Kędzierzynie – Koźlu.

2. Poradnia ma swoją siedzibę w Kędzierzynie – Koźlu przy ulicy Skarbowej 4

3. Organem prowadzącym poradnię jest powiat Kędzierzyn - Koźle

4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Opolu.

5. Poradnia używa pieczęci o treści:

6. Obszar działania poradni obejmuje następujące gminy powiatu Kędzierzyn –       

    Koźle:

 1/ miasto Kędzierzyn - Koźle,

 2/ gminę Bierawa,

 3/ gminę Cisek,

 4/ gminę Pawłowiczki,

 5/ gminę Polska Cerekiew,

 6/ gminę: Reńska Wieś.

 Rozdział II.:   CELE I ZADANIA PORADNI

 § 2

Statut poradni określa cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań,
z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy poradni, a także organizację i zakres współdziałania z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami
i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom.

Cele poradni

  1. Celem działania poradni jest udzielanie dzieciom, od momentu urodzenia,                i młodzieży pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, udzielają rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomagają przedszkola, szkoły i placówki
    w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 Zadania poradni

  1. Do zadań poradni należy:

2.1.    diagnozowanie dzieci i młodzieży;

2.2      . udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy     
   psychologiczno – pedagogicznej;

    2.3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą
            i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie
            nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
            i wychowawczych;

2.4.    organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych;

 Sposób wykonywania zadań z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy poradni

  1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu określania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśniania mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu;

3.1.Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii;

b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;

c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno – pedagogiczną;

d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.

 4.  Opiniowanie:

  • Opinie, o których mowa w § 3.1 poradnia wydaje w sprawach określonych
    w ustawie z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”, w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późniejszymi zmianami) oraz w przepisach wydanych na podstawie tych ustaw. Jeżeli przepisy te nie stanowią inaczej, opinie wydaje się zgodnie
    z przepisami.
  • Poradnia może wydawać opinie także w innych sprawach niż określone
    w przepisach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży.
  • Poradnia wydaje opinię na pisemny wniosek rodzica dziecka, albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, w terminie nie dłuższym niż 30 dni, a szczególnie uzasadnionych przypadkach w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia złożenia wniosku. Wniosek powinien zawierać uzasadnienie.
  • Osoba, składająca wniosek, może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji
    i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich,
    a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki, albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno – pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.
  • Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.
  • Jeżeli ze względu na konieczność przedstawienia zaświadczenia nie jest możliwe wydanie przez poradnię opinii w terminie określonym, opinię wydaje się w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia zaświadczenia.
  • W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecka albo pełnoletni uczeń uczęszcza o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, informując o tym osobę składającą wniosek.
  • Opinia poradni zawiera:

- oznaczenie poradni wydającej opinię;

- numer opinii;

- datę wydania opinii;

- podstawę prawną wydania opinii;

- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego
w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;

- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;

- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego 
  uzasadnienie;

- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim
   uczniem;

- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;

- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;

- podpis dyrektora poradni.

  • W przypadku, gdy opinia dotyczy dziecka uczęszczającego do przedszkola szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki, na pisemny wniosek odpowiednio rodziców albo pełnoletniego ucznia, poradnia przekazuje kopię opinii do przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecka albo pełnoletni uczeń uczęszcza.
  • Poradnia wydaje na pisemny wniosek rodzica, albo pełnoletniego ucznia, informację o wynikach diagnozy przeprowadzonej w poradni.
  • W poradniach są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

 5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom
     i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:

5.1       prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;

5.2       udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia
i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;

5.3       udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

5.4       Pomoc jest udzielana w szczególności w formie;

v indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci
i młodzieży;

v terapii rodziny;

v grup wsparcia;

v prowadzenia mediacji;

v interwencji kryzysowej;

v warsztatów;

v porad i konsultacji;

v wykładów i prelekcji;

v działalności informacyjno – szkoleniowej.

 

6      Realizowanie przez poradnię zadań polega w szczególności na:

6.1        udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub  specjalistom pomocy w:

a)  rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznej dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas
I – III szkoły podstawowej,

b)  planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,

c)   rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,

d)  współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu
i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;

e)   współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologię informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;

f)    udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych;

g)  podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

h)  prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;

i)    udzielaniu we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom.

6.2         Zadania są realizowane w szczególności w formie:

v porad i konsultacji;

v udział w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów;

v udziału w zebraniach rad pedagogicznych;

v warsztatów;

v grup wsparcia;

v wykładów i prelekcji;

v prowadzenia mediacji;

v interwencji kryzysowej;

v działalności informacyjno – szkoleniowej;

v organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.

 

7       Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu
i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkoli, szkół i placówek w zakresie:

7.1    wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;

7.2    wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny
w procesie ewaluacji zewnętrznej;

7.3    realizacji podstaw programowych;

7.4    rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;

7.5    analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów;

7.6    potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków;

7.7    innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.

 

Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:

v pomoc w diagnozowaniu przedszkola, szkoły lub placówki;

v ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;

v zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;

v wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.

 

Poradnia organizuje współpracę w zakresie:

 

a)       współdziałania z innymi publicznymi i niepublicznymi poradniami poprzez:

  •  udzielanie informacji o możliwości diagnozy dzieci i młodzieży słabowidzącej i słabosłyszącej, niewidomej i niesłyszącej, z autyzmem,
    w tym z zespołem Aspergera, w Miejskiej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Opolu,
  • we wszystkich sprawach, w których zostały zawarte w porozumieniu pomiędzy organem prowadzącym Poradnię a innymi publicznymi
    i niepublicznymi poradniami,
  • w zakresie przesyłania dokumentacji osób przebadanych w naszej placówce na zlecenie wnioskodawcy do innych wskazanych przez niego poradni (zgodnie z rozporządzeniem MEN z 17 lipca 2009 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji);

b)  współdziałania z organizacjami pozarządowymi poprzez:

  • poradnictwo,
  • konsultacje,
  • działalność informacyjno – szkoleniową,

w zależności od zgłaszanych potrzeb dzieci, młodzieży, rodziców (opiekunów prawnych) oraz nauczycieli

c) współdziałania z instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom
i młodzieży oraz rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom poprzez:

  • poradnictwo,
  • konsultacje,
  • działalność informacyjno – szkoleniową,

w zależności od zgłaszanych potrzeb dzieci, młodzieży, rodziców (opiekunów prawnych) oraz nauczycieli.

 

 Formy realizacji zadań (orzekanie)

 

ORZEKANIE

 

  1. W poradni są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia
    o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci
    i młodzieży oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespoły orzekające są organizowane i działają na podstawie przepisów
    w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające
    w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r.).
    1. Zespół orzekający jest powoływany przez dyrektora poradni w drodze zarządzenia.
    2. W skład zespołu wchodzą:

      10.1. dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący

              zespołu;

10.2.     psycholog, pedagog oraz lekarz.

  1. W skład zespołu mogą wchodzić inni specjaliści, jeżeli ich udział w pracach    zespołu jest niezbędny.
  2. Zespoły orzekają na wniosek wnioskodawców.
  3. Zespoły orzekające, zwane dalej „zespołami”, wydają orzeczenia dla uczniów  

  szkół mających siedzibę na terenie działania poradni, z zastrzeżeniem pkt. 26, 27 i 29.

  1. W przypadku uczniów będących wychowankami burs, domów wczasów dziecięcych, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych oraz młodzieżowych ośrodków socjoterapii, orzeczenia mogą wydawać również zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na siedzibę placówki,
    w której uczeń przebywa, lub miejsce zamieszkania ucznia.
  2. Zespoły orzekające Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kędzierzynie - Koźlu wydają orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, wydają zespoły działające w poradniach właściwych ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
  3. Zespoły orzekające Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w Kędzierzynie - Koźlu wydają opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieciom zamieszkałym w rejonie działania poradni.
  4. Orzeczenia oraz opinie dla dzieci z autyzmem, dla dzieci niewidomych i słabo widzących, niesłyszących i słabo słyszących wydaje zespół działający
    w Publicznej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej w Kędzierzynie – Koźlu  

 Organizacja współpracy z innymi poradniami oraz instytucjami świadczącymi pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom.

 

  1. Poradnia współdziała z innymi podmiotami działającymi na rzecz dziecka
    i rodziny.

 

Rozdział III.   ORGANY PORADNI

 

§ 3

 

Organami poradni są:

  • Dyrektor.
  • Rada Pedagogiczna.

 

Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

 

  1. Dyrektor Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej jest pracodawcą zatrudniającym pracowników, w rozumieniu Karty Nauczyciela oraz odpowiednich przepisów Kodeksu Pracy.
  2. Kieruje bieżącą działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
  3. Sprawuje nadzór pedagogiczny oraz przedstawia wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru i informuje Radę Pedagogiczną o działalności placówki,
    co najmniej dwa razy w roku.
  4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
  5. Wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa oświatowego.
  6. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową
    i gospodarczą obsługę placówki.
  7. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w poradni pracowników.
  8. Podejmuje decyzje w sprawach:

a)     zatrudniania i zwalniania pracowników pedagogicznych i innych pracowników niebędących pracownikami pedagogicznymi,

b)    przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,

c)     występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników,

d)    administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,

e)     jest przewodniczącym zespołu orzekającego lub upoważnia odpowiednią osobę do pełnienia funkcji przewodniczącego tego zespołu.

 

 

  1. Prowadzi procedury związane z awansem zawodowym pracowników pedagogicznych.
  2. Zapewnia pomoc pracownikom w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym.
  3. Sporządza arkusz organizacyjny placówki, roczny plan pracy i jej plan finansowo – budżetowy.
  4. Ustala pracownikom przydział czynności.
  5. Ustala organizację opracowania rocznego sprawozdania z działalności placówki.
  6. Organizuje i prowadzi zebrania Rady Pedagogicznej oraz zawiadamia wszystkich członków o terminie jej posiedzeń.
  7. Wykonuje inne zadania wynikające z ustaw, przepisów szczegółowych oraz niniejszego statutu.
  8. W przypadku nieobecności dyrektora, zastępują go nauczyciele, którzy uzyskali akceptację Rady Powiatu kędzierzyńsko - kozielskiego.
  9. Dyrektor poradni ma prawo do zawierania z wolontariuszem porozumienia określającego zakres pomocy dzieciom i młodzieży na terenie poradni.

 

 

Rada Pedagogiczna Poradni.

 

  1. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Poradni w zakresie realizacji jej statutowych zadań.

 

Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:

  1. Zatwierdzanie planów pracy poradni.
  2. Podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
    w poradni.
  3. Ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników.
  4. Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu lub jego zmian, uchwala statut
    i wprowadza do niego zmiany.

 

Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  1. Organizację pracy placówki, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć.
  2. Projekt planu finansowego.
  3. Wnioski dyrektora o przyznanie pracownikom nagród, odznaczeń i innych wyróżnień.
  4. Propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
    w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

 

 

 Zasady współdziałania organów poradni

 

  1. Dyrektor poradni konsultuje i zasięga opinii Rady Pedagogicznej w ważnych sprawach dotyczących funkcjonowania placówki.

 

Sposób rozwiązywania sporów między organami:

 

1. Spory między Radą Pedagogiczną a dyrektorem poradni rozwiązuje się poprzez rozmowy negocjacyjne. W przypadku braku porozumienia, strony zwracają się
o pomoc w rozwiązaniu konfliktu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od tego, w czyjej kompetencji leży sporna sprawa.

 

 Rozdział IV  ORGANIZACJA PORADNI

 § 4

 

Zasady organizacji pracy poradni

 

  1. Korzystanie z pomocy udzielanej przez poradnię jest dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Organ prowadzący określa teren działania poradni.
  3. Poradnia jest placówką nieferyjną i działa w ciągu całego roku.
  4. Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
  5. Czas pracy sekretariatu poradni poniedziałek – czwartek: 7.30 – 17.00

                                                                                piątek: 7.30 – 15.00          

  1. Pracownicy poradni pracują wg ustalonego tygodniowego harmonogramu czasu pracy.
  2. Poradnia udziela pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom
    z przedszkoli, szkól lub placówek mających siedzibę na terenie działania poradni.
  3. W przypadku dzieci i młodzieży oraz rodziców dzieci nie uczęszczających do przedszkola, szkoły lub placówki pomocy udziela Poradnia właściwa ze względu na miejsce zamieszkania dziecka.
  4. Na podstawie porozumienia zawartego między organami prowadzącymi poradnie, poradnia może udzielać pomocy dzieciom i młodzieży, rodzicom
    i nauczycielom z przedszkoli, szkól i placówek niemających siedziby na terenie działania poradni oraz niezamieszkałym na terenie działania poradni dzieciom
    i rodzicom dzieci nieuczęszczających do przedszkola, szkół lub placówek.
  5. Pracownicy poradni są również zobowiązani do pracy poza siedzibą poradni
    w środowisku rodzinnym dziecka oraz w przedszkolach, szkołach i placówkach
    w rejonie działania poradni.
  6. Pracownicy poradni mają prawo do urlopu wypoczynkowego na zasadach określonych dla nauczycieli zatrudnionych w placówkach, w których nie są przewidziane ferie szkolne.
  7. Poradnia realizuje zadania współdziałając także z innymi poradniami, placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo
    i pomoc dzieciom i młodzieży oraz rodzicom i nauczycielom.

 

Tworzenie komórek organizacyjnych

 

W poradni nie tworzy się komórek organizacyjnych.

 

Rozdział V  SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA PORADNI

 § 5

 

3.1.1         Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 31 maja danego roku.

3.1.2         W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.

 

 Rozdział VI    ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW

 § 6

 

  • Pracownicy pedagogiczni.
  • Wolontariusz.
  • Pracownicy administracyjni i obsługi.

 

Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.

 Pracownicy pedagogiczni.

 

1. Pracownikami pedagogicznymi są: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi

    i doradcy zawodowi.

    Zadania poradni, w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.

2. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradniach także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej świadczonej przez poradnię.

 

1.1. Na stanowisku psychologa w poradni może być zatrudniona osoba legitymująca się dyplomem magistra psychologii.

1.2.    Psycholodzy zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:

  • § diagnozowanie;
  • § opiniowanie;
  • § działalność terapeutyczną;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § interwencję kryzysową;
  • § działalność profilaktyczną;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniową.

 

Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:

  • § diagnozowanie;
  • § działalność terapeutyczna;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § interwencja kryzysowa;
  • § działalność profilaktyczna;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniowa;

 

2. Na stanowisku pedagoga w poradni może być zatrudniona osoba legitymująca

    się dyplomem magistra pedagogiki.

2.3      Pedagodzy zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:

  • § diagnozowanie;
  • § opiniowanie;
  • § działalność terapeutyczną;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § interwencję kryzysową;
  • § działalność profilaktyczną;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniową.

 

Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:

  • § diagnozowanie;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § interwencja kryzysowa;
  • § działalność profilaktyczna;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniowa;

 

3. Na stanowisku logopedy może być zatrudniona osoba posiadająca dyplom magistra i studia podyplomowe z zakresu logopedii dające uprawnienia do używania tytułu logopeda dyplomowany.

3.1 Logopedzi zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:

  • § diagnozowanie;
  • § opiniowanie;
  • § działalność terapeutyczną;
  • § działalność profilaktyczną;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniową,
  • § prowadzenie grup wsparcia.

 

Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:

  • § diagnozowanie;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § działalność profilaktyczna;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniowa;

 

4.  Na stanowisku doradcy zawodowego może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł magistra i specjalizację z zakresu doradztwa zawodowego.

4.1 Doradca zawodowy w poradni prowadzi działalność:

  • § diagnozowanie;
  • § opiniowanie;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § działalność profilaktyczną;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniową.

 

Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:

  • § diagnozowanie;
  • § prowadzenie grup wsparcia;
  • § prowadzenie mediacji;
  • § działalność profilaktyczna;
  • § poradnictwo;
  • § konsultacje;
  • § działalność informacyjno – szkoleniowa;

          

Wolontariusz.

 

  1. Wolontariuszem w poradni może być osoba pełnoletnia, która nie była skazana za umyślne przestępstwo i przeciwko, której nie toczy się postępowanie karne.
  2. Wolontariusz wykonuje zadania określone w porozumieniu we współpracy ze specjalistami zatrudnionymi w poradni oraz pod nadzorem dyrektora poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.

 

Pracownicy administracyjni i obsługi.

 

1. Pracownikami administracyjnymi są: pracownicy sekretariatu poradni.

    2. Pracownikami obsługi są: osoba utrzymująca porządek.

 

Ad.1 Pracownicy administracyjni w poradni zajmują się: obsługą sekretariatu, archiwizacją dokumentacji po badaniach, przepisywaniem opinii
i orzeczeń, pracami kadrowymi i innymi pracami administracyjnymi.

Ad. 2 Pracownik obsługi zajmuje się bieżącym utrzymaniem porządku na terenie obiektu.

 

Rozdział VII     ZASADY TWORZENIA STANOWISKA     

                         WICEDYREKTORA

 

§ 7

 

W przypadku zatrudnienia więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone w poradni stanowisko wicedyrektora.

Poradnia nie posiada filii.

 

 

 

Rozdział VIII     ZASADY PROWADZENIA GOSPODARKI

                           FINANSOWEJ

 

§ 8

 

Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.

 

 

Rozdział IX   POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 1   Poradnia prowadzi:

 

 1. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,  zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego  datę urodzenia, numer PESEL, w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres jego zamieszkania;

 2. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony w punkcie 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania;

 3. dokumentację, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 5 ustawy.

 4. Dokumentację, o której mowa w pkt. 1,2 i 3 prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej z zastrzeżeniem par. 20 ust.1.

 

§ 2   Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi

        przepisami.

 

§ 3   Poradnia firmuje dokumenty pieczęcią zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 4.1 Dyrektor Poradni i Główny Księgowy są upoważnieni do reprezentowania Poradni na zewnątrz i podpisywania umów i porozumień o charakterze organizacyjno – finansowym.

 

 § 4.2 Na podstawie uzyskanej zgody Rady Powiatu kędzierzyńsko – kozielskiego dyrektor poradni wyznacza 2 członków Rady Pedagogicznej do reprezentowania poradni na zewnątrz i podpisywania dokumentów
o charakterze organizacyjno – finansowym w czasie nieobecności dyrektora.

 

§ 5.1 Poradnia jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową według  

        zasad określonych w ustawie z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych
        (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w oparciu o plan dochodów i wydatków.

§5.2 Wydatki poradni pokrywane są bezpośrednio z budżetu Powiatu kędzierzyńsko – kozielskiego, a pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów powiatu.

§ 5.3 Poradnia może pozyskiwać inne środki finansowe, niż wymienione w ustawie

         o finansach publicznych, np. z EFS czy dotacji celowych.

 

§ 6  Dyrektor poradni jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym  

        za wykonanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.

 

§ 7 Obsługę finansową poradni prowadzi Powiatowy Zarząd Oświaty, któremu dyrektor poradni powierza obowiązki i odpowiedzialność zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.

 

§ 8  Nowelizacja i zmiana statutu:

 

1. Wnioski w sprawie zmiany statutu lub jego części mogą składać: dyrektor
poradni i pracownicy pedagogiczni.

2. Wniosek podlega rozpatrzeniu przez radę pedagogiczną, która przygotowuje

    projekt zmian i uchwala zmiany.

3. Nowy statut lub statut z uchwalonymi zmianami niezwłocznie przesyła się

    organowi prowadzącemu w celu sprawdzenia jego zgodności z prawem.

 

§ 9  Statut wchodzi w życie po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną i sprawdzeniu

       jego zgodności z prawem przez organ prowadzący.

 

 

Statut

Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej

w Kędzierzynie – Koźlu został zatwierdzony przez

Radę Pedagogiczną w dniu 14.02.2014 r.

 

 

 

  Podpisy członków Rady Pedagogicznej:

 

  1. mgr Justyna Lubieniecka – przewodniczący - dyrektor-....................................
  2. mgr Magdalena Bagrowska – psycholog- …………………………………….
  3. mgr Grażyna Całek - Zawadzka – logopeda- ......................................................
  4. mgr Alina Czech – pedagog-..........................……..……………………………
  5. mgr Małgorzata Kaduk – psycholog- …………..………………………………
  6. mgr Danuta Kiełbasińska – pedagog-……….…..................................................
  7. mgr Anna Kochalska-Siwak – psycholog-...........................................................
  8. mgr Izabela Macalik – logopeda- ........................................................................
  9. mgr Ewa Malerczyk – psycholog-.......................................................................
  10. mgr Małgorzata Musioł – psycholog- ……….…………………………………
  11. mgr Anna Mynarek – Kula – pedagog- ………………………………………..
  12. mgr Elżbieta Osińska – Sobczyk – pedagog-......................................................
  13. mgr Magdalena Romanowicz – psycholog-........................................................
  14. mgr Warzecha Robert – psycholog-....................................................................

 

 

 

 

 

 

 

  

Statut Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

w Kędzierzynie – Koźlu sprawdzono pod względem zgodności

z aktualnymi przepisami prawa oświatowego.

 

 

Kędzierzyn – Koźle dn. .............................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK 1

 

 

Na podstawie art. 71 ust. 1 pkt. 2, Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r.  o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami).

 

W Rozporządzeniu MEN i S z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. nr 223, poz. 1869) oraz Rozporządzeniu MEN z dnia
17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 228 poz. 1492).

Rozporządzenie Ministra Edukacji z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 13 lutego 2013 r., poz. 199).

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 19 stycznia 2017 11:10
Dokument wprowadzony do BIP przez: Robert Warzecha
Ilość wyświetleń: 1183
20 stycznia 2017 09:09 (Robert Warzecha) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
19 stycznia 2017 11:10 (Robert Warzecha) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)