Rozdział I INFORMACJE OGÓLNE
§ 1.
1. Nazwa placówki: Publiczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
w Kędzierzynie – Koźlu.
2. Poradnia ma swoją siedzibę w Kędzierzynie – Koźlu przy ulicy Skarbowej 4
3. Organem prowadzącym poradnię jest powiat Kędzierzyn - Koźle
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kuratorium Oświaty w Opolu.
5. Poradnia używa pieczęci o treści:
6. Obszar działania poradni obejmuje następujące gminy powiatu Kędzierzyn –
Koźle:
1/ miasto Kędzierzyn - Koźle,
2/ gminę Bierawa,
3/ gminę Cisek,
4/ gminę Pawłowiczki,
5/ gminę Polska Cerekiew,
6/ gminę: Reńska Wieś.
Rozdział II.: CELE I ZADANIA PORADNI
§ 2
Statut poradni określa cele i zadania poradni oraz sposób wykonywania tych zadań,
z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy poradni, a także organizację i zakres współdziałania z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami
i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom.
Cele poradni
Zadania poradni
2.1. diagnozowanie dzieci i młodzieży;
2.2 . udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy
psychologiczno – pedagogicznej;
2.3. realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą
i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie
nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych;
2.4. organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych
i opiekuńczych;
Sposób wykonywania zadań z uwzględnieniem potrzeb osób korzystających z pomocy poradni
3.1.Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności:
a) wydanie opinii;
b) wydanie orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży;
c) objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno – pedagogiczną;
d) wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.
4. Opiniowanie:
- oznaczenie poradni wydającej opinię;
- numer opinii;
- datę wydania opinii;
- podstawę prawną wydania opinii;
- imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego dotyczy opinia, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, nazwę i adres odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki oraz oznaczenie odpowiednio oddziału przedszkolnego
w przedszkolu, oddziału w szkole lub grupy wychowawczej w placówce, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza;
- określenie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka albo pełnoletniego ucznia oraz opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii;
- stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego
uzasadnienie;
- wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo pełnoletnim
uczniem;
- wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu;
- imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię;
- podpis dyrektora poradni.
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom
i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na:
5.1 prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;
5.2 udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia
i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
5.3 udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.
5.4 Pomoc jest udzielana w szczególności w formie;
v indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci
i młodzieży;
v terapii rodziny;
v grup wsparcia;
v prowadzenia mediacji;
v interwencji kryzysowej;
v warsztatów;
v porad i konsultacji;
v wykładów i prelekcji;
v działalności informacyjno – szkoleniowej.
6 Realizowanie przez poradnię zadań polega w szczególności na:
6.1 udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznej dzieci i młodzieży, w tym rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się uczniów klas
I – III szkoły podstawowej,
b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,
c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
d) współpracy z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu
i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
e) współpracy, na pisemny wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, lub rodzica dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego w określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologię informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego;
f) udzielaniu nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom, pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych
i wychowawczych;
g) podejmowaniu działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
h) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
i) udzielaniu we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli
i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom.
6.2 Zadania są realizowane w szczególności w formie:
v porad i konsultacji;
v udział w spotkaniach odpowiednio nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów;
v udziału w zebraniach rad pedagogicznych;
v warsztatów;
v grup wsparcia;
v wykładów i prelekcji;
v prowadzenia mediacji;
v interwencji kryzysowej;
v działalności informacyjno – szkoleniowej;
v organizowania i prowadzenia sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, którzy w zorganizowany sposób współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
7 Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu
i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkoli, szkół i placówek w zakresie:
7.1 wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty
i wychowania oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty;
7.2 wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek, których wypełnianie jest badane przez organy sprawujące nadzór pedagogiczny
w procesie ewaluacji zewnętrznej;
7.3 realizacji podstaw programowych;
7.4 rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania;
7.5 analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników sprawdzianu i egzaminów;
7.6 potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków;
7.7 innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę.
Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek obejmuje:
v pomoc w diagnozowaniu przedszkola, szkoły lub placówki;
v ustalanie sposobów działania prowadzących do zaspokojenia potrzeb przedszkola, szkoły lub placówki;
v zaplanowanie form wspomagania i ich realizację;
v wspólną ocenę efektów i opracowanie wniosków z realizacji zaplanowanych form wspomagania.
Poradnia organizuje współpracę w zakresie:
a) współdziałania z innymi publicznymi i niepublicznymi poradniami poprzez:
b) współdziałania z organizacjami pozarządowymi poprzez:
w zależności od zgłaszanych potrzeb dzieci, młodzieży, rodziców (opiekunów prawnych) oraz nauczycieli
c) współdziałania z instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom
i młodzieży oraz rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom poprzez:
w zależności od zgłaszanych potrzeb dzieci, młodzieży, rodziców (opiekunów prawnych) oraz nauczycieli.
Formy realizacji zadań (orzekanie)
10.1. dyrektor poradni lub upoważniona przez niego osoba – jako przewodniczący
zespołu;
10.2. psycholog, pedagog oraz lekarz.
szkół mających siedzibę na terenie działania poradni, z zastrzeżeniem pkt. 26, 27 i 29.
§ 3
Organami poradni są:
Dyrektor Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
a) zatrudniania i zwalniania pracowników pedagogicznych i innych pracowników niebędących pracownikami pedagogicznymi,
b) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych,
c) występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej
w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla pracowników,
d) administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
e) jest przewodniczącym zespołu orzekającego lub upoważnia odpowiednią osobę do pełnienia funkcji przewodniczącego tego zespołu.
Rada Pedagogiczna Poradni.
Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
Zasady współdziałania organów poradni
Sposób rozwiązywania sporów między organami:
1. Spory między Radą Pedagogiczną a dyrektorem poradni rozwiązuje się poprzez rozmowy negocjacyjne. W przypadku braku porozumienia, strony zwracają się
o pomoc w rozwiązaniu konfliktu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny w zależności od tego, w czyjej kompetencji leży sporna sprawa.
Rozdział IV ORGANIZACJA PORADNI
§ 4
Zasady organizacji pracy poradni
piątek: 7.30 – 15.00
Tworzenie komórek organizacyjnych
W poradni nie tworzy się komórek organizacyjnych.
Rozdział V SZCZEGÓŁOWA ORGANIZACJA PORADNI
§ 5
3.1.1 Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy oraz planu finansowego poradni – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji poradni zatwierdza organ prowadzący poradnię do dnia 31 maja danego roku.
3.1.2 W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz ogólną liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
Rozdział VI ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW
§ 6
Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych, administracyjnych i obsługi.
Pracownicy pedagogiczni.
1. Pracownikami pedagogicznymi są: psycholodzy, pedagodzy, logopedzi
i doradcy zawodowi.
Zadania poradni, w zależności od potrzeb mogą być realizowane również przy pomocy innych specjalistów, w szczególności lekarzy, których udział jest niezbędny do efektywnego udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej dzieciom i młodzieży, rodzicom i nauczycielom.
2. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w poradniach także przez wolontariuszy, którzy wspierają realizację zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej świadczonej przez poradnię.
1.1. Na stanowisku psychologa w poradni może być zatrudniona osoba legitymująca się dyplomem magistra psychologii.
1.2. Psycholodzy zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:
Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:
2. Na stanowisku pedagoga w poradni może być zatrudniona osoba legitymująca
się dyplomem magistra pedagogiki.
2.3 Pedagodzy zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:
Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:
3. Na stanowisku logopedy może być zatrudniona osoba posiadająca dyplom magistra i studia podyplomowe z zakresu logopedii dające uprawnienia do używania tytułu logopeda dyplomowany.
3.1 Logopedzi zatrudnieni w poradni prowadzą działalność:
Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:
4. Na stanowisku doradcy zawodowego może być zatrudniona osoba posiadająca tytuł magistra i specjalizację z zakresu doradztwa zawodowego.
4.1 Doradca zawodowy w poradni prowadzi działalność:
Zadania realizowane poza poradnią w środowisku dzieci i młodzieży, w tym
w środowisku rodzinnym:
Wolontariusz.
Pracownicy administracyjni i obsługi.
1. Pracownikami administracyjnymi są: pracownicy sekretariatu poradni.
2. Pracownikami obsługi są: osoba utrzymująca porządek.
Ad.1 Pracownicy administracyjni w poradni zajmują się: obsługą sekretariatu, archiwizacją dokumentacji po badaniach, przepisywaniem opinii
i orzeczeń, pracami kadrowymi i innymi pracami administracyjnymi.
Ad. 2 Pracownik obsługi zajmuje się bieżącym utrzymaniem porządku na terenie obiektu.
Rozdział VII ZASADY TWORZENIA STANOWISKA
WICEDYREKTORA
§ 7
W przypadku zatrudnienia więcej niż 15 pracowników pedagogicznych może być utworzone w poradni stanowisko wicedyrektora.
Poradnia nie posiada filii.
Rozdział VIII ZASADY PROWADZENIA GOSPODARKI
FINANSOWEJ
§ 8
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.
Rozdział IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 1 Poradnia prowadzi:
1. wykaz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni, zawierający numer nadany przez poradnię przy zgłoszeniu, imię (imiona) i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, jego datę urodzenia, numer PESEL, w przypadku braku numeru PESEL – serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość oraz adres jego zamieszkania;
2. rejestr wydanych opinii i rejestr wydanych orzeczeń, zawierający numer określony w punkcie 1, numer opinii lub orzeczenia oraz datę ich wydania;
3. dokumentację, o której mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt. 5 ustawy.
4. Dokumentację, o której mowa w pkt. 1,2 i 3 prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej z zastrzeżeniem par. 20 ust.1.
§ 2 Poradnia prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
§ 3 Poradnia firmuje dokumenty pieczęcią zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 4.1 Dyrektor Poradni i Główny Księgowy są upoważnieni do reprezentowania Poradni na zewnątrz i podpisywania umów i porozumień o charakterze organizacyjno – finansowym.
§ 4.2 Na podstawie uzyskanej zgody Rady Powiatu kędzierzyńsko – kozielskiego dyrektor poradni wyznacza 2 członków Rady Pedagogicznej do reprezentowania poradni na zewnątrz i podpisywania dokumentów
o charakterze organizacyjno – finansowym w czasie nieobecności dyrektora.
§ 5.1 Poradnia jest jednostką budżetową prowadzącą gospodarkę finansową według
zasad określonych w ustawie z dnia 27.08.2009 r. o finansach publicznych
(Dz. U. Nr 157, poz. 1240) w oparciu o plan dochodów i wydatków.
§5.2 Wydatki poradni pokrywane są bezpośrednio z budżetu Powiatu kędzierzyńsko – kozielskiego, a pobrane dochody odprowadzane są na rachunek dochodów powiatu.
§ 5.3 Poradnia może pozyskiwać inne środki finansowe, niż wymienione w ustawie
o finansach publicznych, np. z EFS czy dotacji celowych.
§ 6 Dyrektor poradni jest odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, w tym
za wykonanie określonych ustawą obowiązków w zakresie kontroli finansowej.
§ 7 Obsługę finansową poradni prowadzi Powiatowy Zarząd Oświaty, któremu dyrektor poradni powierza obowiązki i odpowiedzialność zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
§ 8 Nowelizacja i zmiana statutu:
1. Wnioski w sprawie zmiany statutu lub jego części mogą składać: dyrektor
poradni i pracownicy pedagogiczni.
2. Wniosek podlega rozpatrzeniu przez radę pedagogiczną, która przygotowuje
projekt zmian i uchwala zmiany.
3. Nowy statut lub statut z uchwalonymi zmianami niezwłocznie przesyła się
organowi prowadzącemu w celu sprawdzenia jego zgodności z prawem.
§ 9 Statut wchodzi w życie po uchwaleniu przez Radę Pedagogiczną i sprawdzeniu
jego zgodności z prawem przez organ prowadzący.
w Kędzierzynie – Koźlu został zatwierdzony przez
Radę Pedagogiczną w dniu 14.02.2014 r.
Podpisy członków Rady Pedagogicznej:
Statut Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Kędzierzynie – Koźlu sprawdzono pod względem zgodności
z aktualnymi przepisami prawa oświatowego.
Kędzierzyn – Koźle dn. .............................
ZAŁĄCZNIK 1
Na podstawie art. 71 ust. 1 pkt. 2, Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późniejszymi zmianami).
W Rozporządzeniu MEN i S z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. nr 223, poz. 1869) oraz Rozporządzeniu MEN z dnia
17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej (Dz. U. Nr 228 poz. 1492).
Rozporządzenie Ministra Edukacji z 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z dnia 13 lutego 2013 r., poz. 199).
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Publiczna Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kędzierzynie-Koźlu